تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 11:54 | نویسنده : مهدی لایموت

جام ادبیّات هشتم



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 21:33 | نویسنده : مهدی لایموت

مثنوی

 مثنوی : شعری است که اولا ، تمام ابیاتش مصرّع است ،یعنی ،در مصرع اول و دوم تمامی بیت ها قافیه وجود دارد ، ثانیا ، قافیه ی هر بیتی مستقل است و با بقیه ی بیت ها ی دیگر تفاوت دارد . از این

رو ، هر تعداد که بخواهیم ، قافیه برای ادبیات پیدا می شود ، زیرا کلمات قافیه عوض می شوند و بدین ترتیب ، هیچ گونه کمبود قافیه پیش نمی آید و می توان هزاران بیت شعر سرود و حتی اشکالی ندارد

که قافیه اشکالی ندارد که قافیه های یک بیت را پس از چند بیت بعد ، دوباره به کار ببریم . به همین دلیل ، داستان ها ، حماسه ها و اغلب مطالب طولانی به صورت مثنوی سروده شده است .حداقل مثنوی

2 بیت است ، اما حداکثر آن هیچ محدودیتی ندارد .برای شاعران جوان توصیه می شود اشعار اوّلیه خود را با مثنوی آغاز نمایند.

موضوعات مثنوی:(حماسی،عاشقانه و غنایی،تعلیمی و اخلاقی ، عرفانی)

1- حماسه ها : شاهنامه ی فردوسی ، گر شاسپ نامه ی اسدی توسی و...

2- داستانهای عاشقانه و بزمی : لیلی و مجنون نظامی،لیلی و مجنون جامی،ویس ورامین فخرالدین اسعد گرگانی و...

3-کتابهای تعلیمی  و اخلاقی : بوستان سعدی ،مخزن الاسرارو...

4-عرفانی:حدیقة الحقیقه ی سنایی ، گلشن راز شبستری ، مثنوی مولوی و..



تاريخ : پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:, | 20:38 | نویسنده : مهدی لایموت

تانرینین آدیله

«یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترّقی»

 

بو عصریده کی شهرلراُولموش مترّقی

هامّی چالشیر تازه اِئده جامه ی دلقی

دنیا چالشیب رشد اِئلیه فوری و برقی

هر شهره گِئدیرسن گؤروسن آشکارا فرقی

                                            «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

هر کیمسه گِئده بیرنِئچه ایل خویدان اوزاقه

تهرانه و یا ترکیه و شام و عراقه

نیم قرن گِئچه ایستیه گلسین بو اجاقه

قیچ قویماق همین قشقراجاقدی جیرا حلقی

                                           «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

هر شهره گِئدیرسن دولودور زیرگذریلن

هم روگذریلن،اتوبانلان خبریلن

البتّه بیزیم شهریده،سرعت گیریلن دردِسریلن

هانچی جهته سن باخاسان غربی و شرقی

                                        « یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

ایللر بویودی واردی گنه دار خیابانلار

یوخ اشتباه اُلدی!خیابان یوخ کی دالانلار!

بیکار دولنیللر بو دالانلاردا جوانلار

بیکارلیق ئوزی- سیز بولوسیز- چوخ یکه ددّی

                                          «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

چون رد اُلوسان شهرِ مرندی اتوباندیر

چون سلماسی چیخدن اُویانا قصّه هماندیر

خوی جادّه لری هامّسی آمّا جان آلاندیر

بو جادّه تصادفده اُولوب عامل قطعی

                                        «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

هرکس کی گلیب شورا اُولور، رهلیری جدول

سابق رقیبین جدولینی ایلیری منحل!

چوخ مبتکر انساندی ادیر مشکلاتی حل!

هم رنگ الییر جدولی هم بینوا خلقی!

                                    «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

هر ایلده گلیب سِئل گؤتورر جادّه قطوری

آسفالت الدیقجه بویولی سِئل اوچودوری

بو یول گؤرسن هانچی زمان پس گوتولوری

چوخ چوخ چتین ایشدی اِلمه ساده تلقّی!

                                    «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

باخ مولویدن ترکیه نه بهره لر آلمیش!

هر ایل کئچری شوکت و شأنی لاپ اوجالمیش

آمّا نیه پس شوکت شمس خویدا آزالمیش؟

گویا بیزه تک خویدا قالیب حبس ابددی

                                       «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

خوی شهر ابوالقاسم و شهرعلمادیر

خوی مأمن دین ، شهرحدیث ، دارصفادیر

بیربیله دالا قالماقی چوخ جور و جفادیر

واجیبدی هر انسانه دئیه دوز سؤزی حقّی:

                                      «یوخدی ابداًخویدا نه تغییر نه ترقّی»

شاعیر ایلبیر کی ایپینی چوخ اوزادیبدیر

گِئدیقجه سسین مردم ایچینده اوجادیبدیر

یوخدی اثری،سؤز اشیدنلر آزالیبدیر!

قوی هرنه گوجی وار چیقیرا پاتدیا فتقی:

                                       «یوخدی ابداً خویدا نه تغییر نه ترقّی»

«لایموت»



تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:, | 19:16 | نویسنده : مهدی لایموت

 

آزمون نکات زبانی هشتم(تا درس چهارم)



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:, | 19:14 | نویسنده : مهدی لایموت

انشاهای برگزیده دانش آموزان عزیزم (کتاب مهارت های نوشتاری ،هشتم)



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:, | 22:24 | نویسنده : مهدی لایموت

کار در منزل هفتم



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, | 17:14 | نویسنده : مهدی لایموت

کار در منزل ادبیات هشتم



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:, | 21:31 | نویسنده : مهدی لایموت

سؤالات تستی فصل 1و2هفتم



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 22:16 | نویسنده : مهدی لایموت

«باسمه تعالی»

انواع ادبی

ادبیات از نظر محتوا و مضمون انواعی دارد که عبارت است از:

1-ادبیات حماسی

 

2-ادبیات غنایی

 

3-ادبیات نمایشی

 

4-ادبیات تعلیمی

 

ادبیات تعلیمی گونه‌ای از خلق آثار ادبی است که با درونمایهٔ علمی و اخلاقی به هدف تعلیم و تربیت نگاشته شده‌باشد. در ادبیات

فارسی ادب تعلیمی ریشه‌دار است و در آثار رودکی و متقدمان وی و نیز در بخش‌های زیادی از شاهنامهٔ فردوسی به چشم می‌خورد.

با توجه به اینکه بسیاری از آثار غیر تعلیمی مانند آثار حماسی و غنایی دامنهٔ تعلیماتی و بار آموزشی در خود دارند یا پندهای اخلاقی

به خوانندگان منتقل می‌کنند تعیین مرز میان ادبیات تعلیمی و سایر انواع ادبی اندکی دشوار است. به بیان دیگر دامنه ادبیات تعلیمی

تا حد زیادی گسترده‌تر از سایر انواع ادبی است. از نمونه‌های بارز ادبیات تعلیمی در زبان فارسی می‌توان به بوستان و گلستان وسایر

و مثنوی‌های سعدی، مخزن الاسرار سرودهٔ حکیم نظامی، مرزبان‌نامه و قابوسنامه اشاره‌کرد.

ادبیات تعلیمی  آن دسته از آثار ادبی که محتوای آنها آموزه‌های اخلاقی یا اجتماعی و علمی است و به هدف تعلیم و تربیت آفریده شده است و

هدف آن بهتر زیستن و سعادت بشر است.

ادبیات تعلیمی می تواند در قالب «نثر» یا «نظم » باشد، که نمونه هایی را در بالا از هر دو نوع آوردیم.