تاريخ : جمعه 11 دی 1394برچسب:, | 23:8 | نویسنده : مهدی لایموت

مايه اصــــل و نسب در گردش دوران زر است 
هر كسي صاحب زر است او از همه بالاتر است 

دود اگر بالا نشيند كســـر شــأن شــعـله نيست
جاي چشم ابرو نگيرد چونكه او بالا تراست

ناكسي گر از كسي بالا نشيند عيب نيست 
روي دريا، خس نشيند قعر دريا گوهر است 

شصت و شاهد هر دو دعوي بزرگي ميكنند 
پس چرا انگشت كوچك لايق انگشــــتر است

آهن و فولاد از يك كوه مي آيند برون 
آن يكي شمشير گردد ديگري نعل خر است 

كــــره ی اسـب ، از نجابت از پـس مــــادر رود 
كــــره ی خــر ، از خــريت پيش پيش مــــادر است 

كاكـل از بالا بلندي رتبــه اي پيدا نكرد 
زلف ، از افتادگي قابل به مشك و عنبر است 

پادشه مفلس كه شد چون مرغ بي بال و پر است 
دائماً خون ميخورد تيغي كه صاحب جوهر است 

صائبا !عيب خودت گو عيب مردم را مگو 
هر كه عيب خود بگويد، از همه بالا تر است

«صائب تبریزی»

 



تاريخ : چهار شنبه 2 دی 1394برچسب:, | 20:59 | نویسنده : مهدی لایموت

کتاب های طنز

1-املت دسته­ دار:ناصر فيض شاعر و طنزپرداز است که چهار کتاب از او چاپ و سه کتاب برگزيده اشعار شعر معاصر ترکيه، شعر معاصر آذربايجان و شعر معاصر ايران (ترجمه به ترکي استانبولي) را در دست چاپ دارد. املت دسته­دار مجموعه شعر طنزي از اوست.

2-نزديک به ته خيار:ناصر فيض هدف اصلي­اش از انتشارات اين مجموعه را ايجاد لبخند و در نتيجه نشاط در مخاطب مي­داند يعني پس زدن خودکار و دغدغه­ها و درگيري­هاي ذهني کدورت زا و غم آفرين با ايجاد نوعي آرامش در کنار شور و شعف به دست آمده از موضوع طنز که ته ماجرا مي­رسد به اصلاح و اصلاح گري.

3- کتاب طنز1:سيد عبدالجواد موسوي،مجموعه آثاري طنز که به اهتمام موسوي در 184 صفحه از سوي حوزه هنري به چاپ رسيده است. کژتابي­هاي ذهن و زبان از بهاءالدين خرمشاهي تا ملي در ماهيت طنز از ميرشکاک، سخره گيري پرخاشجوي از جواد موسوي، هيچ وقت رنگي نشده­ام در گفتگو با منوچهر احترامي و . . . از مقالات کتاب حاضر است.

4- کتاب طنز2و3و4و5و6:سيد عبدالجواد موسوي

5-شاهنشاه در کوچه دلگشا:سال 1352 حزب رستاخيز تشکيل شده و ديکتاتوري اوج گرفته است. شاهنشاه براي جمع آوري اطلاعات و شناسايي دشمن با لباس مبدل به کرمان مي­رود. شاهنشاه در ميان مردم است بدون اينکه مردم خبر داشته باشند به اين ترتيب طنز موقعيت ايجاد مي­شود.

6-زخم و نمک:سيد عبدالجواد موسوي

7- مگيل:محسن مطلق/مگيل نام قاطري است که به همراه چند استر تسليحات و تدارکات لازم را نيروهاي مستقر در خط مقدم مي­رسانند. اين قاطر از کمين نيروهاي دشمن جان سالم به در مي­برد ماموريت بعدي او رساندن يک رزمنده مجروح به عقب است اين رزمنده نه مي­بيند و نه مي­شنود. در اصل گوش و چشم خود را در جنگ از دست داده و مجبور است که به مگيل اعتماد کند و دنبال او راه بيفتد.

 

8-نقطه ته خط

مهرداد صدقي

اين اثر گزيده طنزهايي است که در نشريه­هاي گل آقا هفته نامه سلامت و سپيد منتشر شده است. نويسنده سعي کرده است مطالبي را در اين کتاب بگنجاند که با مرور زمان هيچ گاه غبار کهنگي بر آن ننشسته و تازگي خود را همواره براي مخاطب هر دوران داشته باشد.

 

9-نمايش روحوضي

محمدباقر انصاري

در واقع لزوم ثبت، حفظ و احياي نمايش روحوضي با توجه به نياز بشر امروز به خنده دليل اصلي توليد انتشار اين کتاب دانسته شده است. در اين کتاب مي­توانيد مباحثي همچون «بازشناسي و ماهيت خنده»، «کمدي چيست» و «ماهيت و ساختار نمايش­هاي شادي آور ايراني» مطالعه کنيد.

 

10-لبخند غيرمجاز

اسماعيل اميني

 

11-داستان­هاي کوتاه طنز

عليرضا لبش/محمدعلي علومي