تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:, | 13:57 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون ادبیّات نوبت اوّل هشتم

 

 

1-ابیات زیر را به فارسی روان بر گردانید.

 

الف- بشر ماورای جلالش نیافت/بصر منتهای جمالش نیافت

 

ب-کیست آن صورتگر ماهر که بی تقلید غیر/این همه صورت برد بر صفحه ی هستی به کار

 

ج-کنم از جیب نظر تا دامن/چه عزیزی که نکردی با من

 

2-معنی لغات مقابل را بنویسید. نژند............کُنه..............فروغ.............ظفرمند...........سرشار.............نیایش.............مستمع..............حصار.............

 

 

3-در عبارات و ابیات زیر چه آرایه ادبی به کار رفته است؟

 

-لنگ لنگان قدمی بر می داشت/هر قدم دانهٴ شکری می کاشت(..............و...............)

 

-با چشم ادب نگر پدر را/از گفتهٴ او مپیچ سر را(..............و..............)

 

-کشور ما همواره سرزمین سپند فرّ و فروغ و فرزانگی و فرهیختگی بوده است .(.................و................)

 

-شب را چونان چراغی برمی گزیند تا در پرتو تاریکی آن،روزی خود را جست و جو کند.(.............و............)

 

4-در عبارت زیر ارکان تشبیه را مشخّص کنید.

 

«پرهای طاووس، مانند دسته ی گلِ پر نقش و نگار،رنگارنگ است.»

 

5-درجاهای خالی کلمات مناسب بنویسید.  

 

الف- هاتف اصفهانی در دوره ی...............و.....................   می زیست.                  ب-کتاب پریشان اثر............است.

 

ج-درس «خارکش پیر» در قالب............سروده شده است.                             د-اعداد در متن املا همیشه با..............نوشته می شوند.

 

خ-«گلستان»و«مثنوی معنوی»از نمونه های ادبیّات..............به شمار می آیند.     چ-مهم ترین جزءگروه اسمی.............آن است.

 

6-در بیت زیر ردیف و قافیه را مشخّص کنید.   قافیه:........................     ردیف..........................

 

« چشم دل باز کن که جان بینی/آنچه نادیدنی است آن بینی»

 

فعل

مصدر

بن ماضی

بن مضارع

شناسه

انباشتی

 

 

 

 

خواهی زدود

 

 

 

 

7-جدول زیر را کامل کنید.

 

 

 

 

 

 

 

8-کلمه های جمع را به مفرد و مفرد را به جمع تبدیل کنید.

 

زندگان:..................عمق:....................گُردان:.....................ادب:.................

 

9-با توجّه به عبارات زیر جدول داده شده را کامل کنید.

 

-فرمان روایی فرزندان خود را پند می داد.

 

-علی روزنامه را به برادر کوچکش داد.

 

- سفر زندگی برای عدّه ای طولانی است.

 

نهاد

مفعول

متمّم

مسند

صفت

مضاف الیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-با توجّه به عبارت«سرنیزه های تیز  به غلاف های خود برگشتند»به سؤالات زیر پاسخ دهید.

 

الف-جمله چند جزئی است؟                                                               ب-چند گروه اسمی در جمله وجود دارد؟

 

ج-جمله دارای چند هستهٴ اسمی است؟                                                  د- چند وابسته وجود دارد؟



تاريخ : شنبه 20 دی 1393برچسب:, | 16:38 | نویسنده : مهدی لایموت

دانش آموزان عزیز!امتحان نوبت اوّل ادبیّات از مطالب زیر خواهد بود:

 

1-معنی شعرها و نثرهای مشکل کتاب(حتّی تک بیت های اوّل فصل ها)

 

2-معنی لغات

 

3-فعالیّت های نوشتاری

 

4-نکات زبانی کتاب(دستور زبان)

 

5-نکات ادبی(آرایه های ادبی)

 

6-تاریخ ادبیّات

 

7-نکات املایی داخل کادرها(این مطالب در آخر هر درس بعد از فعالیّت های نوشتاری آورده شده است)



تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 15:31 | نویسنده : مهدی لایموت

جمله های موضوع و تقویت کننده در انشا

در زیر به درخواست یکی از دانش آموزان عزیز مطالبی در مورد بندهای بدنه در انشا ذکر می گردد.

 در مورد سؤالتان باید عرض کنم که در طبقه بندی ذهنی نوشته یکی از بخش های مهم ، بندهای بدنه هستند.در حقیقت این بخش شامل تمامی آن اطلاعاتی می شود که ما به خواننده

می دهیم.امّا ساختار  این بندها از دو بخش تشکیل شده است:1-جملات موضوع2-جملات تکمیل کننده. جمله موضوع در هر بند همان جمله اصلی است که در مورد ریز موضوع آن بند گفته

می شود.به طور مثال اگر موضوع شما «کلاس من»باشد این موضوع را به چند ریز موضوع تقسیم می کنید:1-موقعیّت کلاس در مدرسه2-وضع ظاهری کلاس3-معلمان کلاس4-دانش آموزان کلاس

و....هر یک از این چهار ریز موضوع می شود یک بند بدنه و جملاتی که در آغاز هر بند برای هریک از این ریز موضوعات می نویسید می شود جمله موضوع یا همان جمله اصلی.حال برای اوّلین

ریز موضوع(موقعیّت کلاس) می خواهید یک بند بنویسید با این جمله شروع می کنید:«مدرسه ما دارای دو طبقه است.»این جمله می شود جمله موضوع و جمله هایی که برای تکمیل آن

می آوریم تا بند ما کامل شود جمله های تکمیل کننده یا همان تقویت کننده هستند.یعنی این جمله ها:«در هر طبقه شش کلاس وجود دارد. سه کلاس در سمت راست و سه کلاس در سمت

چپ.در طبقه اوّل، دومین کلاس از سمت چپ یعنی در ست روبروی راه پلّه ها کلاس ما قرار دارد،کلاس اوّل یک.»همان طور که گفتم جمله اوّل با این جمله های تقویت کننده بند اوّل ما را در مورد

ریز موضوع :«موقعیّت کلاس»تشکیل می دهند :«مدرسه ما دارای دو طبقه است. در هر طبقه شش کلاس وجود دارد. سه کلاس در سمت راست و سه کلاس در سمت چپ.در طبقه دوم دومین

کلاس از سمت چپ یعنی درست روبروی راه پلّه ها کلاس ما قرار دارد،کلاس اوّل یک.»و یه این ترتیب بقیه بندها هم شکل می گیرند.حال برای اینکه شما مطلب را به خوبی درک نمایید بهتر است

ابتدا در داستان زیر «جمله موضوع و جمله های تقویت کننده» را مشخص نمایید سپس در یکی از درس های کتاب فارسی بندهای بدنه را مشخّص نموده بعد در هر بند «جمله  موضوع و تقویت کننده ها» را مشخّص کنید.

 یکی از علمای نجف روزی در مسیر راهش به فقیری یک درهم صدقه داد ( البته بیشتر ازآن نداشت )

شب در خواب دید او را به باغی مجلل و دارای قصری بسیار عالی و زیبا دعوت کرده اند که نظیر آن را کسی ندیده بود.

پرسید این باغ و قصر از آن کیست؟

گفتند: ازآن شماست

تعجب کرد که من در برابر این همه تشریفات، عملی انجام نداده ام.

به او گفتند: تعجب کردی؟

گفت:آری.

گفتند: تعجب نکن.

این پاداش آن یک درهم شماست. که خالصانه و با حسن عمل انجام گرفته است. »



تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 1:6 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون علمی هشتم مرحله1



ادامه مطلب