وابسته های پیشین
همانطور که قبلاً نیز گفته شد یکی از انواع کلمه«اسم» می باشد.اسم کلمه ای است برای نامیدن انسان،حیوان واشیا.نیز در جلسات قبل خواندیم که هر اسمی که وارد جمله می شود یک گروه اسمی است.و هر گروه اسمی در جمله می تواند نقش بپذیرد(نهاد،مفعول،متمم،مضاف الیه و....).هر اسم که در جمله یک گروه اسمی است به تنهایی هسته محسوب می شود و می تواند برای خود وابسته بگیرد .اگر این وابسته قبل از هسته بیاید وابسته پیشین و بعد از هسته وابسته پسین نامیده می شود.
یکی از وابسته های پیشین اسم «صفت های پیشین» می باشند.
صفت های پیشین:1-صفت اشاره2-صفت شمارشی3-صفت تعجّبی4-صفت پرسشی5-صفت مبهم6-صفت عالی
1-صفت اشاره
۱)صفت اشاره : هرگاه واژه های «این»و «آن»و مشتقات آنها(همان،همین،چنین،چنان) همراه با اسم و جانشینان اسم ذکر شوند «صفت اشاره» اند.
این کتاب را خواندم.
نکته1:اگر صفت های اشاره همراه هسته بیایند صفت محسوب می شوند در غیر این صورت گروه اسمی بوده و نقش می پذیرند.
این قابل تحمّل نیست.(این :نهاد)
نکته2:اگر صفت های اشاره(این و آن)با«همه»همراه شوند هر دو صفت اشاره اند و «همه»دیگر صفت مبهم نیست.
این همه مردم
2-صفت شمارشی:
الف)صفت شمارشی اصلی: هر گاه اعداد یک تا بی نهایت با اسم یا جانشینان اسم همراه گردند ، «صفت شمارشی» اصلی اند.
یک،دو،سه...... مثال:یک کتاب خریدم.یک:وابسته پیشین،صفت،شمارشی،اصلی
نکته1:صفت های شمارشی اصلی جمع بسته نمی شوند مگر پنج عدد(ده،صد،هزار،میلیون،میلیارد)مثال:ده ها نفر در کوچه جمع شده بودند.
نکته2:گاهی برای تقریب دو عدد اصلی نزدیک به هم را در جمله می آوریم که یک صفت شمارشی حساب می شوند.مثال:یکی دو نفر را دیدم.
نکته3:گاهی قبل از صفت شمارشی صفت اشاره آورده می شود.که باید دو وابسته پیشین حساب گردد.مثال:این دو نفر(این:صفت اشاره،دو:صفت شمارشی اصلی)
ب)صفت شمارشی ترتیبی:صفتی است که با ترکیب صفت های شمارشی اصلی با لفظ «-ُمین» یا ساخته می شود.
مثال:دومین نفر
نکته1:اکثر موارد به جای «یکمین»از کلمات«نخستین یا اوّلین»استفاده می شود.مثال:اوّلین نفر
نکته2:اگر صفت های شمارشی ترتیبی نقش نمای اضافه(کسره) بگیرند دیگر صفت نخواهند بود بلکه هسته گروه اسمی بوده و نقش می پذیرند.مثال:اوّلینِ شما کیست؟(اوّلین/نهاد)
3-صفت پرسشی :
هرگاه واژه های « کدام ،کدامین، چند، چندم ،چندمین چه،چگونه ،چطور، چه جور ،و....»همراه با اسم یا جانشینان اسم بیایند «صفت پرسشی»نامیده می شوند. مثال: کدام کتاب را دوست داری؟
نکته1:کلمات «چند و چندمین» اگر جمله زا سؤالی نکنند،صفت مبهم هستند نه صفت پرسشی.مثال:چند کتاب داستان خریدم.
نکته2:«چه» اگر پرسش را نرساند صفت تعجّبی است نه صفت پرسشی.مثال:چه هوای خوبی!
4-صفت تعجبی:
هرگاه واژه های «چه، ،عجب» همراه اسم یا جانشینان اسم باشند«صفت تعجبی» هستند. مثال:عجب انسان بزرگواری!
5- صفت مبهم:
هرگاه نشانه های مبهم « هر،همه،هیچ،فلان، چندین، برخی، بعضی ،پاره ای، چندان ،...» همراه اسم یا جانشینان اسم ذکر شوند، «صفت مبهم» اند.مثال:همه مردم آمدند.
6-صفت عالی :
همه ی صفت هایی که وند «ترین»را به دنبال دارند «صفت عالی» هستند.بهترین لباس را علی خرید.
نکته:تمامی صفات پیشینی که در فوق توضیح داده شد به شرطی صفت هستند که با اسم(هسته) همراه باشندوگرنه خود گروه اسمی بوده و در جمله نقش خواهند پذیرفت.
انواع کلمه :
فعل – اسم – صفت – ضمیر – قید – حرف – شبه جمله .
نقش کلمه ها در جمله :
نقش های اصلی:
1. نهاد (فاعل – مسندالیه) 2. مسند 3-مفعول
4. متمم 5.منادا
نقش های تبعی:
1. بدل 2. معطوف 3-تکرار
نقش های وابسته:
1-صفت 2-مضاف الیه
نظرات شما عزیزان:
پاسخ:سلام خوشحالم که مطالب وبلاگ به دردتون خورده.
پاسخ:سلام علی عزیز،سپاس.

عید می اید و اجناس گران خواهد شد !
همسرت چند ورق لیست به تو خواهد داد کل اعضای وجودت نگران خواهد شد !
میزنی ساز مخالف دوسه روزی اما!
عاقبت هر چه که او گفت همان خواهد شد
پاسخ:عالی بود احسنت.

پاسخ:سلام،شعر شیر خدا را حفظ می کنید.

شما گفته اید که فردا از فصل آخر میپرسید.ماهم از این فصل فقط یک دونه شعر را خوانده ایم.یعنی فقط شعر را خواهید پرسید؟؟
ضمنا درس ما برای فردا زیاد،اگر بشود فقط شعر را بپرسید.
خواهشا جواب بدید چون که اکثر دانش آموزان منتظر جواب طلایی شما هستند.
خیلی ممنونم
.gif)
پاسخ:سلام مجتبی،شعر شیر خدارو حفظ می کنید.

بن مضارع ستاندن میشه ستان؟!
پاسخ:سلام امیر حسین،ستان.

باتشکر...
پاسخ:سلام محمد عزیز،می بخشید تازه پیامتون رو دیدم.

باتشکر...

امیدوارم حالتون خوب باشه ، واقعا بنده یک تشکر جانانه به شما بدهکارم به خاطر زحماتی که در سال های پیش کشیدید واقعا ازتون ممنونم .
متأسفانه گیر معلمانی افتادیم که انشا و نگارش رو 180 درجه تغییر دادن و میگن انشا رو در خونه بنویسین و بیارین و حتی متأسفانه برای انشا خط(مثلا 10 خط) تعیین میکنن ...
معلم ادبیاتی داریم که معنا و مفهوم ابیات رو در گفته های خودش محدود کرده و ذره ای تغییر در گفته های خودش رو اشتباه میدونه ...
حالا حالا ها شما رو درک می کنیم و افسوس می خوریم که ای کاش همچنان معلم ما بودید و من افتخار میکنم که استادی همچون شما داشتم
پاسخ:سلام محمد باقر عزیز،خیلی خوشحالم که به بنده سر زدین.البته انشا اولین سالی است که در دبیرستان به صورت یک کتاب مستقل تدریس می شود برای همین بیشتر معلمان با روش تدریس آن آشنایی ندارند.به پدر بزرگوارتان سلام بنده را برسانید.

.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
پاسخ:سلام دوست عزیز،اصلاً رفتارم با نهمها عوض نشده بلکه ارتباط عاطفی بیشتری بین ما برقرار شده است مطمئن باشید که شما را به اندازه فرزندانم دوست دارم.
با تشکر کوچک شما امیرحسین لک
پاسخ:سلام امیرحسین عزیز! هر موقع رسیدیم تو کلاس توضیح میدم.
بی زحمت اگه امکان داره مجاز رو توضیح دهید
ممنون
پاسخ:سلام امیر حسین عزیز!سلام دوست عزیز،مجاز یک مبحث مبسوط و مفصل در صنایع ادبی است که در سالهای بعد به تفصیل می خوانید فقط این را بدانید که به کار بردن یک کلمه در معنای غیر حقیقی یا همان معنی مجازی را مجاز می گویند.برای مثال می گوییم ایران دو بر یک عراق را شکست داد. با توجه به کلمه دو بر یک که آن را علاقه مجاز می گویند می فهمیم منظور از ایران و عراق همان تیم ایران است و تیم عراق. به ایران و عراق که در معنی غیر حقیق ی خود به کار رفته است مجاز می گویند.

پاسخ:سلام کدخدای عزیز!نکات مهمی که مد نظر شماست در اثنای درس و مباحث دستوری در قالب نکته ها خدمتتان ارائه می شود این تک زنگ یک فرصت مغتنمی است برای تمرین همان نکات و سایر مطالب کتاب در قالب سؤالات تستی و قرار گرفتن در موقعیت مشابه امتحان.علاوه بر آن بیشتر هدف از زدن تست بررسی آنهاست و رفع ابهامات و اشکالات.ممنون ازپیشنهادتون.

پاسخ:سلام علی عزیز،بسیار خوشحالم کردین که به من سر زدین.ممنون

پاسخ:سلام مهدی عزیز!ممنون که به من سر زدین.

ببخشید استاد. بیت «این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود/هرکه فکرت نکند نقش بود بر دیوار» مسند دارد؟
پاسخ:سلام آقا یاسین!بله در جمله آخر«نقش بود بر دیوار»کلمه «نقش»مسند است البته اگر جمله را مرتب کنیم اینگونه خواهد شد: «مانند نقش بر دیوار بود».

پاسخ:سلام!می پرسیم هم شعر و هم وابسته ها.
سلام خسته نباشید آقات برنامه ی شنبه چیست؟ممنون از پاسخ شما
پاسخ:سلام دوست عزیز!سوال خواهیم کرد.
پاسخ:سلام دوقلوهای عزیز!سوال می کنیم.

.gif)
.gif)
پاسخ:سلام آقا عرفان!متأسفانه ورقه ها رو بردم مدرسه.

به خدمتتان عارضم که که بنده انتقاد خود را درمورد وابسته ها بیان نموده ودوستم منتقد1انتقاد خودش رو....
ویه چیز دیگع فکر میکردم که شما به نظرات وانتقادات ما ارزش و اهمیت قائل شوید اما برخلاف تصور ذره ای توجه ننمودید....بااین حال فکرنکنم نوشتن عریضه مثمرثمرواقع شود......اماباین وجود بازهم کمال تشکر رادارم.......باسپاس فراوان
پاسخ:سلام منتقد عزیز!شما میدونید که خاطر شما دانش آموزان برای بنده چقدر عزیزه و انتقادتون ارزشمند.امّا همان طور که قبلاً هم گفتم نمره مهم نیست هدف درک مفاهیم درسه که با این آزمون تا حد زیادی به آن رسیدیم.پسر عزیزم مطمئن باش هر کاری که من میکنم حتماً به نفع شماست.

پاسخ:سلام سیّد عزیز!حتماً!مثلاً خود شما که هفده شدین!

.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
.gif)
پاسخ:سلام عرفان عزیز!تعریفی نداره!
بابا منتقد عجب لفظ قلم حرف میزند عین کتابای درسی

پاسخ:خدا نکنه که دهن شما بسته بشه !مهم ترین درس ما به شما این بوده که همیشه منتقد باشین اما فقط عیب ها و نقص ها رو نبینین بلکه حسن ها رو هم بگین!

به نوبه خود شهادت سالارشهیدان-امام حسین(ع)-روبه شماوخانواده عزیزتان تسلیت عرض مینمایم......
ازشماخواهشمندم نمرات ازمونی که ازوابسته هاگرفته ایدرا به دفترعنایت نفرمایید...بااینکه انتظاربیشتری ازمامی رفت که دراین ازمون نمره بهتری بگیریم اما به دلیل تمرینات کم دراین مبحث,دراین سال,ازمون راانگونه که باید وانتظار می رفت ننوشته ایم...ازاین رو فکرکنم اکثر دانش اموزان نهم3نمره پایینی بگیرند واین مطمعنانتیجه بدی برنمرات دیگرخواهدگذاشت....
به همین جهت ازشماخواهشمندیم این ازمون را مرحمت وچشم پوشی کرده وتمرینی بیش تلقی نکنیدونمره ای قائل نشوید.....
مانیز تلاش خاهیم نمود باتمارین بیشتر و رفع اشکالات خوددراین ازمون نتایج بهتری درازمون های پیش رو بگیریم......
باتشکرات فراوان ازشما......
پاسخ:باز هم سلام جناب منتقد!گفتم که نگران نباش!
پاسخ:سلام عرفان عزیز!ممنون که به ما سر زدی!

پاسخ:منتقد عزیز!نگران نمره نباش بیشتر سعی کن تا اشکالاتی راکه با این آزمون مشخص می شه برطرف کنیم در امتحانات بعد نمره جبران میشه.نگران نباش!

پاسخ:سلام دوست عزیز!نگران نمره نباشید حتماَ جبران می شه.


.: Weblog Themes By Pichak :.