تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 14:30 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون ادبیات هشتم فصل چهارم

1-درستی یا نادرستی جملات زیر را با علامت  (ص و غ)  مشخّص کنید.1

الف) از قالب"مثنوی"، برای بیان داستان ها بهره می گیرند               ب)در عبارت ؛«آن برگ های سبز زیر نور گرم خورشید می درخشیدند.» کلمة"نور"هسته است.

پ ) صفت مشترک بین مشبه ومشبه به را«ادات تشبیه » می نامند.      ت)به تکرار یک حرف یا صدا(صامت،مصوت) در عبارت یا بیت ،واج آرایی می گویند.

2- گزینه ی صحیح را انتخاب کنید.5

-همه ی گزینه ها ادبیات اندرزی یا تعلیمی هستندبه جز گزینه ی ..........

الف :بوستان سعدی   5               ب : مثنوی مولوی  5                پ:  شاهنامه ی فردوسی    5                        ت : کلیله ودمنه

-معنی واژه های مشخّص شده ی بیت زیر ،به تر تیب ،در کدام گزینه آمده است؟

«کای فرازنده ی این چرخ بلند                                        وی نوازنده ی دل های نژند»

الف :بزرگ،مهربان،سردوبی روح   5                                                ب : برپاکننده ،آرامش بخش ،مهربان  5

 پ:  افرازنده،مهربان،اقرارکننده    5                                                    ت: بلند کننده ،نوازش گر ،غمناک 5

-در کدام گزینه آرایه ی تشبیه به کار نرفته است؟

الف :ای هدهد صبا به سبا می فرستمت                                               بنگر که از کجا به کجا می فرستمت   ب : تأمّل در آیینه ی دل کنی                                                                        صفایی به تدریج ،حاصل کنی  5

پ:  نام نیکو گر گر بماند زآدمی                                                                          به کزو ماند سرای زرنگار    5                                           

ت : نو جوانی به جوانی مغرور                                                                            رخش پندار همی راند زدور 5

-دربیت زیر کدام آرایه را نمی توان یافت ؟

« ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد         دل رمیده ی ما را انیس و مونس شد »

الف :اشتقاق  5                       ب : سجع  5                          پ : استعاره  5                     ت : مراعات نظیر  5

-در بیت :«کیست آن صورتگر ماهر که بی تقلید غیر /  این همه صورت برد بر صفحه ی هستی به کار»به کدام یک از نام های  خداوند اشاره دارد؟

الف:غفور   5                          ب:رحیم    5                                 پ:عزیز   5                                     ت:مصوّر5

با توجه به عبارت زیر ، همه گزینه ها « هسته ی » گروه اسمی محسوب می شود ، به جز ...

«جوانه ریشه ی کوچکش را برای پیدا کردن آب در دل زمین به این سو و آن سو فرستاد.»

الف : آب    5                       ب : ریشه  5                                          پ :   سو 5                               ت : دل5

 

-دربیت مقابل، به مفاهیم کدام گزینه اشاره شده است؟"ده روزه مهر گردون افسانه است وافسون/نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا"

الف : ناپایداری دنیا،دشمنی با دشمنان5                                ب : دشمنی با دشمنان،چرخش منظّم خورشید  5   

 

پ :   دوستی با دوستان ،ناپایداری دنیا 5                               ت : چرخش منظّم خورشید  ، دوستی با دوستان 5

3-معنای واژه های مشخص شده را بنویسید.  

الف : به حلاوت بخورم زهر . (................................)                              ب: امیرکبیر یکی از مردان نامی کشورداری و سیاست شد..(........................)

 

پ : نقّاشی تو طبیب زخم های ماست.  (.............................................)          ت : به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست.(.......................................)

 

ث: توطئه انگلیس شکست خورد (........................ )                                     ج:این ایرانی پرشور نیرنگ استعمار را در کشورش دریافت.

                                                                                                                         (...................................)            (............................)

چ:سیمای وطن را به زیور شکوه و خلاقیّت می آرایند..(.........................................)

4-نقش کلماتی را که زیرشان خط کشیده شده ؛مشخص کنید. 5/1

 

« مبادا گذر شتابان عمر را مسخره بگیریدیا به حرف بزرگ تر هایتان گوش نکنید واز تجربه های آنان بهره نگیرید.»

 

 

  

 

5-معنی و مفهوم ابیات وعبارات زیر را بنویسید.3

الف- به جهان خرم از آنم که جهان خرّم از اوست /  عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست          

 

ب-آن که حب وطن نداشت به دل /  مرده زان خوب تر به باور من

 

ج-الیوم استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است.

 

6- کلمةمقابل را با صفت بیانی مناسب ،گسترش دهید.1

پرنده...............                       لهجه.................                        سخنرانی.................                       وطن.....................

7-در ابیات زیر کلمات «جناس» را مشخّص کنید.3

- ای هدهد صبا به سبا می فرستمت/بنگر که از کجا به کجا می فرستمت

- کدامین ساعت از من یاد کردی/کدامین روزم از خود شاد کردی

-بهرام که گور می گرفتی همه عمر/دیدی که چگونه گور بهرام گرفت

8-در تشبیه زیر ،رکن های تشبیه را مشخص کنید.2

«این بال های خفّاش همانند لاله های گوش اند،بی پر و بدون رگ های اصلی.»

 

رکن اول:...................................      رکن دوم:..................................        رکن سوم:..................................   رکن چهارم:...........................

 

9-کتاب های زیر از چه کسانی هستند.5/1

رساله ی قشیریّه............................       داستان هایی از زندگی امیرکبیر........................امیرکبیر................



تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 14:23 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون ادبیات هشتم درس هشت و نه

1-درباره ی بیت«حیف است طایری چو تو در خاکدان غم/زین جا به آشیان وفا می فرستمت» کدام گزینه غلط است؟

الف-مسند وجود دارد            ب-مفعول وجود دارد            ج-تشبیه وجود دارد                    د-چهار جمله است

2-در جمله «تمام بچّه های ایران فزندان حقیقی من هستند»کدام گروه اسمی مسند است؟

الف-بچّه های ایران            ب-تمام بچّه های ایران            ج-فرزندان حقیقی                      د-فرزندان حقیقی من

3-جمله های صحیح و غلط را مشخّص کنید.

-کمال الدّین بهزاد از نقّاشان معروف قاجار بود.(      )

-اصل کتاب «رساله ی قشیریّه» به زبان عربی است.(     )

-در کلماتی چون(شأن،رؤیا)می توانیم همزه را حذف کنیم(      )

-جنگ چالدران بین ایران و روسیه رخ داد.(        )

4-در کدام گزینه معنای واژه درست نمی باشد؟

الف-طایر:پرنده                     ب-معاهده:معامله                    ج-محاربه:جنگیدن                  د-اقتدار:توانایی

5-مترادف کلمه«حیران»کدام است؟

الف-حیرت                          ب-متحیّر                       ج-سرآسیمه                             د-سرگردان

6-بیت«ای هدهد صبا به سبا می فرستمت/بنگر که از کجا به کجا می فرستمت»در چه قالبی است وشاعران آن کیست؟

الف-مثنوی-حافظ                    ب-مثنوی-سعدی                 ج-غزل-حافظ                       د-غزل-سعدی

 

7-در مصراع«رخش پندار همی راند زدور»طرف اوّل و دوم تشبیه کدام است؟

الف-پندار-رخش                    ب-رخش-پندار                    ج-جوان-رخش                      د-رخش-جوان

 

8-در عبارت«باریکه ای از نور خورشید به دیوار غار می تابید و فضا را روشن می کرد.کمال الدین تکّه ی چوب نیم سوخته ای بر داشت و بر دیوار غار

تصویر مرغی را کشید»چند وابسته ی پسین وجود دارد؟

الف-شش                          ب-هفت                                 ج-پنج                             د-چهار

 

9-در بیت بالا کدام یک از کلمات زیر «مفعول »نیستند؟

الف-فضا                         ب-تصویر مرغی                       ج-تکّه ی چوب نیم سوخته                د-مرغی

 

10-کدام یک از کلمات زیر در صورت ترکیب با «ان»یا«ی» میانجی نمی پذیرند؟

الف-ساده                        ب-دیده                                    ج-تشبیه                                  د-نخبه



تاريخ : یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, | 13:44 | نویسنده : مهدی لایموت

المپیاد ادبیات هشتم(تا آخر درس دهم)



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, | 19:30 | نویسنده : مهدی لایموت

انشاهای برگزیده دانش آموزان عزیزم در نوبت دوم(هفتم)

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 13:50 | نویسنده : مهدی لایموت

عزّت خواری

نگارینم بتم ای نازنینم
تویی نور دو عینم مه جبینم
جمال نازنینت را چو گل دید
بگفتا من در این بستان کمینم
برای دیدن رخسارت ای گل
به سان بلبلی من در کمینم
حجاب افتد شود ماهت هویدا
سپندی می شود جان حزینم
نه بر هجرت تحمّل می توانم
نه بر قربت که در پیشت نشینم
تو شیرین تر ز شیرینی و من هم
چو نحلی در پی آن انگبینم
دگر لیلی و مجنون شد فسانه
تو مجنون تر ،از آنی من از اینم
به هر جا بگذری آهسته پا نه!
به زیر پا نگر، من آن زمینم
شدم خاکت ،گرفتارت،ذلیلت
ز من زایل نمودی عقل و دینم
به ملک عشق و اقلیم محبّت
مقامی برتر از خواری نبینم

 

«لایموت»



تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:, | 13:57 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون ادبیّات نوبت اوّل هشتم

 

 

1-ابیات زیر را به فارسی روان بر گردانید.

 

الف- بشر ماورای جلالش نیافت/بصر منتهای جمالش نیافت

 

ب-کیست آن صورتگر ماهر که بی تقلید غیر/این همه صورت برد بر صفحه ی هستی به کار

 

ج-کنم از جیب نظر تا دامن/چه عزیزی که نکردی با من

 

2-معنی لغات مقابل را بنویسید. نژند............کُنه..............فروغ.............ظفرمند...........سرشار.............نیایش.............مستمع..............حصار.............

 

 

3-در عبارات و ابیات زیر چه آرایه ادبی به کار رفته است؟

 

-لنگ لنگان قدمی بر می داشت/هر قدم دانهٴ شکری می کاشت(..............و...............)

 

-با چشم ادب نگر پدر را/از گفتهٴ او مپیچ سر را(..............و..............)

 

-کشور ما همواره سرزمین سپند فرّ و فروغ و فرزانگی و فرهیختگی بوده است .(.................و................)

 

-شب را چونان چراغی برمی گزیند تا در پرتو تاریکی آن،روزی خود را جست و جو کند.(.............و............)

 

4-در عبارت زیر ارکان تشبیه را مشخّص کنید.

 

«پرهای طاووس، مانند دسته ی گلِ پر نقش و نگار،رنگارنگ است.»

 

5-درجاهای خالی کلمات مناسب بنویسید.  

 

الف- هاتف اصفهانی در دوره ی...............و.....................   می زیست.                  ب-کتاب پریشان اثر............است.

 

ج-درس «خارکش پیر» در قالب............سروده شده است.                             د-اعداد در متن املا همیشه با..............نوشته می شوند.

 

خ-«گلستان»و«مثنوی معنوی»از نمونه های ادبیّات..............به شمار می آیند.     چ-مهم ترین جزءگروه اسمی.............آن است.

 

6-در بیت زیر ردیف و قافیه را مشخّص کنید.   قافیه:........................     ردیف..........................

 

« چشم دل باز کن که جان بینی/آنچه نادیدنی است آن بینی»

 

فعل

مصدر

بن ماضی

بن مضارع

شناسه

انباشتی

 

 

 

 

خواهی زدود

 

 

 

 

7-جدول زیر را کامل کنید.

 

 

 

 

 

 

 

8-کلمه های جمع را به مفرد و مفرد را به جمع تبدیل کنید.

 

زندگان:..................عمق:....................گُردان:.....................ادب:.................

 

9-با توجّه به عبارات زیر جدول داده شده را کامل کنید.

 

-فرمان روایی فرزندان خود را پند می داد.

 

-علی روزنامه را به برادر کوچکش داد.

 

- سفر زندگی برای عدّه ای طولانی است.

 

نهاد

مفعول

متمّم

مسند

صفت

مضاف الیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-با توجّه به عبارت«سرنیزه های تیز  به غلاف های خود برگشتند»به سؤالات زیر پاسخ دهید.

 

الف-جمله چند جزئی است؟                                                               ب-چند گروه اسمی در جمله وجود دارد؟

 

ج-جمله دارای چند هستهٴ اسمی است؟                                                  د- چند وابسته وجود دارد؟



تاريخ : شنبه 20 دی 1393برچسب:, | 16:38 | نویسنده : مهدی لایموت

دانش آموزان عزیز!امتحان نوبت اوّل ادبیّات از مطالب زیر خواهد بود:

 

1-معنی شعرها و نثرهای مشکل کتاب(حتّی تک بیت های اوّل فصل ها)

 

2-معنی لغات

 

3-فعالیّت های نوشتاری

 

4-نکات زبانی کتاب(دستور زبان)

 

5-نکات ادبی(آرایه های ادبی)

 

6-تاریخ ادبیّات

 

7-نکات املایی داخل کادرها(این مطالب در آخر هر درس بعد از فعالیّت های نوشتاری آورده شده است)



تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 15:31 | نویسنده : مهدی لایموت

جمله های موضوع و تقویت کننده در انشا

در زیر به درخواست یکی از دانش آموزان عزیز مطالبی در مورد بندهای بدنه در انشا ذکر می گردد.

 در مورد سؤالتان باید عرض کنم که در طبقه بندی ذهنی نوشته یکی از بخش های مهم ، بندهای بدنه هستند.در حقیقت این بخش شامل تمامی آن اطلاعاتی می شود که ما به خواننده

می دهیم.امّا ساختار  این بندها از دو بخش تشکیل شده است:1-جملات موضوع2-جملات تکمیل کننده. جمله موضوع در هر بند همان جمله اصلی است که در مورد ریز موضوع آن بند گفته

می شود.به طور مثال اگر موضوع شما «کلاس من»باشد این موضوع را به چند ریز موضوع تقسیم می کنید:1-موقعیّت کلاس در مدرسه2-وضع ظاهری کلاس3-معلمان کلاس4-دانش آموزان کلاس

و....هر یک از این چهار ریز موضوع می شود یک بند بدنه و جملاتی که در آغاز هر بند برای هریک از این ریز موضوعات می نویسید می شود جمله موضوع یا همان جمله اصلی.حال برای اوّلین

ریز موضوع(موقعیّت کلاس) می خواهید یک بند بنویسید با این جمله شروع می کنید:«مدرسه ما دارای دو طبقه است.»این جمله می شود جمله موضوع و جمله هایی که برای تکمیل آن

می آوریم تا بند ما کامل شود جمله های تکمیل کننده یا همان تقویت کننده هستند.یعنی این جمله ها:«در هر طبقه شش کلاس وجود دارد. سه کلاس در سمت راست و سه کلاس در سمت

چپ.در طبقه اوّل، دومین کلاس از سمت چپ یعنی در ست روبروی راه پلّه ها کلاس ما قرار دارد،کلاس اوّل یک.»همان طور که گفتم جمله اوّل با این جمله های تقویت کننده بند اوّل ما را در مورد

ریز موضوع :«موقعیّت کلاس»تشکیل می دهند :«مدرسه ما دارای دو طبقه است. در هر طبقه شش کلاس وجود دارد. سه کلاس در سمت راست و سه کلاس در سمت چپ.در طبقه دوم دومین

کلاس از سمت چپ یعنی درست روبروی راه پلّه ها کلاس ما قرار دارد،کلاس اوّل یک.»و یه این ترتیب بقیه بندها هم شکل می گیرند.حال برای اینکه شما مطلب را به خوبی درک نمایید بهتر است

ابتدا در داستان زیر «جمله موضوع و جمله های تقویت کننده» را مشخص نمایید سپس در یکی از درس های کتاب فارسی بندهای بدنه را مشخّص نموده بعد در هر بند «جمله  موضوع و تقویت کننده ها» را مشخّص کنید.

 یکی از علمای نجف روزی در مسیر راهش به فقیری یک درهم صدقه داد ( البته بیشتر ازآن نداشت )

شب در خواب دید او را به باغی مجلل و دارای قصری بسیار عالی و زیبا دعوت کرده اند که نظیر آن را کسی ندیده بود.

پرسید این باغ و قصر از آن کیست؟

گفتند: ازآن شماست

تعجب کرد که من در برابر این همه تشریفات، عملی انجام نداده ام.

به او گفتند: تعجب کردی؟

گفت:آری.

گفتند: تعجب نکن.

این پاداش آن یک درهم شماست. که خالصانه و با حسن عمل انجام گرفته است. »



تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 1:6 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون علمی هشتم مرحله1



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 11:54 | نویسنده : مهدی لایموت

جام ادبیّات هشتم



ادامه مطلب