تاريخ : جمعه 30 آبان 1394برچسب:, | 16:51 | نویسنده : مهدی لایموت

 

از مال جهان ز کهنه و نو

دارم پسری به نام خسرو

 

هر چند که سال او چهار است

پیداست که طفل هوشیار است

 

در دیده من چنین نماید

بر دیده غیر تا چه آید

 

هر چند که طفل زشت باشد

در چشم پدر بهشت باشد

 

آری مثل است که قر نبی

در دیده ی مادر است حسنی

 

هان ای پسر عزیز دلبند

بشنو ز پدر نصیحتی چند

 

ز این گفته سعادت تو جویم

پس یاد بگیر هرچه گویم

 

می باش به عمر خود سحر خیز

وز خواب سحر گهان بپرهیز

 

اندر نفس سحر نشاتی است

کان را با روح ارتباطی است

 

دریاب سحر کنار جو را

پاکیزه بشوی دست و رو را

 

صابونت اگر بود میسّر

بر شستن دست و رو چه بهتر

 

با حوله پاک خشک کن رو

پس شانه بزن به مو و ابرو

 

کن پاک و تمیز گوش و گردن

کاین کار ضرورت است کردن

 

تا آن که به پهلویت نشیند

چرک گل و گوش تو  نبیند

 

در پاکی دست کوش کز دست

دانند ترا چه مرتبت هست

 

چرکین مگزار بیخ دندان

کان وقتِ سخن شود نمایان

 

پیراهن خویش کن گزیده

هم شسته و هم اتو کشیده

 

کن کفش و کلاه با برس پاک

نیکو بسُتُر ز جامه ات خاک

 

در آینه خویش را نظر کن

پاکیزه لباس خود به بر کن

 

از نرم و خشن هر آنچه پوشی

باید که به پاکیش بکوشی

 

گر جامه گلیم و گرچه دیباست            

چون پاک و تمیز بود زیباست

 

چون غیر به پیش خویش بینی

انگشت مبر به گوش و بینی

 

دندان بر کس خلال منمای

ناخن بر این و آن مپیرای

 

در بزم چنان دهن مدرّان

کت قعر دهان شود نمایان

 

خمیازه کشید می نباید

توری که به خلق خوش نیاید

 

چون بر سر سفره یی نشستی

زنهار مکن دراز دستی

 

زان کاسه بخور که پیش دست است

بر کاسه دیگری مبر دست

 

دِه قوت ز بیش و کم شکم را

در بند مباش بیش و کم را

 

با مادر خویش مهربان باش

آماده خدمتش به جان باش

 

با چشم ادب نگر پدر را

از گفته ی او مپیچ سر را

 

چون این دو شوند از تو خرسند

خرسند شود از تو خداوند

 

در کوچه چو می روی به مکتب

معقول گذر کن و مؤدّب

 

چون با ادب و تمیز باشی

پیش همه کس عزیز باشی

 

در مدرسه ساکت و متین شو

بیهوده مگوی و یاوه مشنو

 

اندر سر درس گوش می باش

با هوش و سخن نیوش می باش

 

می کوش که هر چه گوید استاد

گیری همه را به چابکی یاد

 

کم و گوی و  مگوی هرچه دانی

لب دوخته دار تا توانی

 

 

 

آن قدر رواست گفتن آن

کاید ضرر از نهفتن آن

 

نادان به سر زبان نهد دل

در قلب بود زبان عاقل

 

اندر وسط کلام مردم

لب باز مکن تو بر تکلم

 

زنهار مگو سخن بجز راست

هر چند ترا در آن ضرر هاست

 

گفتار دروغ را اثر نیست

چیزی ز دروغ زشت تر نیست

 

تا پیشه توست راست گویی

هرگز مبری سیاه رویی

 

از خجلت شرمش ار شود فاش

یاد آر و دگر دروغ متراش

 

چون خوی کند زبان به دشنام

آن به که بریده باد از کام

 

از عیب کسان زبان فرو بند

عیبش به زبان خویش مپسند

 

زنهار مده بدان به خود راه

کز مونس بد نعوذ بالله

 

در صحبت سفله چون درآیی

بالطبع به سفلگی گرایی

 

با مردم زی شرف در آمیز

تا طبع تو ذی شرف شود نیز

 

لبلاب ضعیف بین که چندی

پیچد به چنار ارجمندی

 

در صحبت او بلند گردد

مانند وی ارجمند گردد

 

در عهد شباب چند سالی

کسب هنری کن و کمالی

 

تا آن که به روزگار پیری

در ذلت و مسکنت نمیری

 

امروز سه سال پیش از این نیست

بی علم دگر نمی توان زیست

 

گر صنعت و حرفتی ندانی

زحمت ببری ز زندگانی

 

از طبّ و طبیعی و ریاضی

قلب تو به هرچه هست راضی

 

یک فن به پسند و خاص خود کن

تحصیل به اختصاص خود کن

 

 

 

خوانم به تو بیتی از نظامی

آن میر سخنوران نامی

 

" پالانگری به غایت خود

بهتر ز کلاه دوزی بد"

 

آن طفل که قدر وقت دانست

دانستن قدر خود توانست

 

هر آنچه رود ز دست انسان

شاید که به دست آید آسان

 

جز وقت که پیش کس نپاید

چون رفت ز کف به کف نیاید

 

گر گوهری از کفت برون تافت

در سایه وقت می توان یافت

 

ور وقت رود به دست ارزان

با هیچ گهر خرید نتوان

 

هر شب که روی به جامه خواب

کن نیک تأمل اندر این باب

 

کان روز به علم تو چه افزود

وز کرده خود چه برده ای سود

 

روزی که در آن نکرده ای کار

آن روز ز عمر خویش مشمار

 

من می روم و تو ماند خواهی

وین دفتر درس خواند خواهی

 

این جا چو رسی مرا دعا کن

با فاتحه روحم آشنا کن

 

 

Iraj mirza picture.jpg
زادروز ۱۲۹۱ (قمری)
۱۸۷۴ (میلادی)
تبریز
پدر و مادر غلامحسین‌میرزا (پدر
مرگ ۲۷ شعبان ۱۳۴۳ (قمری)
۲۲ اسفند ۱۳۰۴
۱۹۲۶ (میلادی)
خیابان ایران (عین‌الدوله)، خیابان پهلوی بازارچه سقاباشیتهران
ملیت  ایران
علت مرگ سکته قلبی
جایگاه خاکسپاری گورستان ظهیرالدوله، شمیران
در زمان حکومت اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی
پیشه شاعر
سبک نوشتاری هزلیات
تخلص جلال‌الممالک، فخرالشعرا
فرزندان جعفرقلی میرزا، خسرومیرزا، ربابه
دانشگاه دارالفنون تبریز

 



تاريخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, | 19:54 | نویسنده : مهدی لایموت

 


ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم

تو را ای کهن پیر جاوید برنا
تو را دوست دارم، اگر دوست دارم

تو را ای گرانمایه، دیرینه ایران
تو را ای گرامی گهر دوست دارم

تو را ای کهن زاد بوم بزرگان
بزرگ آفرین نامور دوست دارم

هنروار اندیشه‌ات رخشد و من
هم اندیشه‌ات، هم هنر دوست دارم

اگر قول افسانه، یا متن تاریخ
وگر نقد و نقل سیر دوست دارم

اگر خامه تیشه‌ست و خط نقر در سنگ
بر اوراق کوه و کمر دوست دارم

وگر ضبط دفتر ز مشکین مرکب
نئین خامه، یا کلک پر دوست دارم

گمان‌های تو چون یقین می‌ستایم
عیان‌های تو چون خبر دوست دارم

به جان، پاک پیغمبر باستانت
که پیری‌ست روشن‌نگر دوست دارم

سه نیکش بهین رهنمای جهان است
مفیدی چنین مختصر دوست دارم

ابرمرد ایرانیی راهبر بود
من ایرانی راهبر دوست دارم

نه كشت و نه دستور كشتن به كس داد
ازينروش هم معتبر دوست دارم

من آن راستين پير را گر چه رفته است
از افسانه آن سوي تر دوست دارم

هم آن پور بيداردل بامدادت
نشابوري هورفر دوست دارم

فري مزدك آن هوش جاويد اعصار
كه ش از هر نگاه و نظر دوست دارم

دليرانه جان باخت در جنگ بيداد
من آن شيردل دادگر دوست دارم

جهانگير و داد آفرين فكرتي داشت
فزونترش زين رهگذر دوست دارم

ستايش كنان ماني ارجمندت
چو نقاش و پيغامور دوست دارم

هم آن نقش پرداز ارواح برتر
هم ارژنگ آن نقشگر دوست دارم

همه کشتزارانت، از دیم و فاراب
همه دشت و در، جوی و جر دوست دارم

کویرت چو دریا و کوهت چو جنگل
همه بوم و بر، خشک و تر دوست دارم

شهیدان جانباز و فرزانه ات را
که بودند فخر بشر دوست دارم

به لطف نسیم سحر روحشان را
چنان چون ز آهن جگر دوست دارم

هم افکار پرشورشان را که اعصار
از آن گشته زیر و زبر دوست دارم

هم آثارشان را، چه پند و چه پیغام
و گر چند سطری خبر دوست دارم

من آن جاودان یاد مردان که بودند
به هر قرن چندین نفر دوست دارم

همه شاعران تو وآثارشان را
به پاکی نسیم سحر دوست دارم

ز فردوسی، آن کاخ افسانه کافراخت
در آفاق فخر و ظفر دوست دارم

ز خیام، خشم و خروشی که جاوید
کند در دل و جان اثر دوست دارم

ز عطار، آن سوز و سودای پر درد
که انگیزد از جان شرر دوست دارم

وز آن شیفته شمس، شور و شراری
که جان را کند شعله‌ور دوست دارم

ز سعدی و از حافظ و از نظامی
همه شور و شعر و سمر دوست دارم

خوشا رشت و گرگان و مازندرانت
که شان همچو بحر خزر دوست دارم

خوشا حوزه شرب کارون و اهواز
که شیرین ترینش از شکر دوست دارم

فری آذرآبادگان بزرگت
من آن پیشگام خطر دوست دارم

صفاهان نصف جهان تو را من
فزونتر ز نصف دگر دوست دارم

خوشا خطه نُخبه‌زای خراسان
ز جان و دل آن پهنه‌ور دوست دارم

زهی شهر شیراز جنت طرازت
من آن مهد ذوق و هنر دوست دارم

بر و بوم کُرد و بلوچ تو را چون
درخت نجابت ثمر دوست دارم

خوشا طرف کرمان و مرز جنوبت
که‌شان خشک و تر، بحر و بر دوست دارم

من افغان همریشه‌مان را که باغی‌ست
به چنگ بتر از تتر دوست دارم

کهن سُغد و خوارزم را با کویرش
که‌شان باخت دودهٔ قجر دوست دارم

عراق و خلیج تو را چون ورازورد
که دیوار چین راست در، دوست دارم

هم ارّان و قفقاز دیرینه‌مان را
چو پوری سرای پدر دوست دارم

چو دیروز افسانه، فردای رویات
به جان این یک و آن دگر دوست دارم

هم افسانه‌ات را، که خوشتر ز طفلان
برویاندم بال و پر، دوست دارم

هم آفاق رویایی‌ات را که جاوید
در آفاق رویا سفر دوست دارم

چو رویا و افسانه، دیروز و فردات
به جای خود این هر دو سر دوست دارم

تو در اوج بودی، به معنا و صورت
من آن اوج قدر و خطر دوست دارم

دگر باره برشو به اوج معانی
که‌ت این تازه رنگ و صور دوست دارم

نه شرقی، نه غربی، نه تازی شدن را
برای تو، ای بوم و بر دوست دارم

جهان تا جهان است، پیروز باشی
برومند و بیدار و بهروز باشی

مهدی اخوان ثالثمهدی اخوان ثالث (م. امید) شاعر نامدار و ایران‌گرای معاصر در سال 1307 در مشهد چشم به جهان گشود و در 4 شهریورماه 1369 در تهران درگذشت و در باغ آرامگاه حکیم فردوسی به خاک سپرده شده است.

اشعار ارغنون، انتشارات تهران، (۱۳۳۰)، زمستان، انتشارات زمان، (۱۳۳۵)، آخر شاهنامه، انتشارات زمان، (۱۳۳۸)، از این اوستا، انتشارات مروارید، (۱۳۴۵)، منظومه شکار، انتشارات مروارید، (۱۳۴۵)، پاییز در زندان، انتشارات مروارید، (۱۳۴۸)، عاشقانه‌ها و کبود (۱۳۴۸)، بهترین امید (۱۳۴۸)، برگزیده اشعار (۱۳۴۹)، در حیاط کوچک پاییز در زندان (۱۳۵۵)، دوزخ اما سرد (۱۳۵۷)، زندگی می‌گوید اما باز باید زیست... (۱۳۵۷)، ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم (۱۳۶۸)، گزینه اشعار (۱۳۶۸).

سایر آثار
آورده‌اند که فردوسی (کتاب کودکان، ۱۳۵۴)، درخت پیر و جنگل (۱۳۵۵)، پیر و پسرش (قصه‌ای نه کوتاه برای بچه‌ها)، نقیضه و نقیضه سازان (بحث و تحقیق ادبی)، کتاب مقالات (جلد اول)، بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج (کتابی مفصل در بحث و تحقیق شیوه نو نیمایی در شعر فارسیس ۱۳۵۷)، عطا و لقای نیما یوشیج (۱۳۶۱).



تاريخ : دو شنبه 23 مهر 1394برچسب:, | 14:31 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون تستی درس اوّل هشتم



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 23 مهر 1394برچسب:, | 14:4 | نویسنده : مهدی لایموت

انشاهای برگزیده دانش آموزان عزیز(نهم و هشتم)



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 خرداد 1394برچسب:, | 12:16 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون نوبت دوم هفتم



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 25 ارديبهشت 1394برچسب:, | 12:11 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون فصل چهار و پنج هشتم



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, | 18:42 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمونک هفتم



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394برچسب:, | 14:31 | نویسنده : مهدی لایموت

يكى از مشهورترين و شناخته شده ترين نمادهاى صلح، كبوتر سفيد است. آيا تاكنون از خودتان پرسيده ايد، چرا كبوتر سفيد؟!
داستان اين انتخاب به حضرت نوح و كشتى مشهور او بازمى گردد. پس از آنكه نوح درگير آن توفان سهمناك شد و از هر جاندار جفتى را انتخاب كردو در كشتى گذاشت و... با پايان گرفتن خشم طبيعت از پرندگان خواست، هر كدام به سمتى پرواز كنندو براى او از خشكى هاى اطراف خبر آورند. مدتى گذشت، سرانجام كبوتر سفيد در حالى كه يك شاخه زيتون را با نوك خود حمل مى كرد، بازگشت و از وجود زمينى سبز خبر مى داد.
پس از جنگ جهانى دوم، پيكاسو از طرح همان كبوتر سفيد براى نشان دادن صلح و دوستى به عنوان نشان كنگره جهانى صلح در پاريس در سال 
۱۹۴۹ استفاده كرد.
كشورهاى آسيايى و پرنده صلح
در برخى كشورهاى آسيايى به جاى استفاده از كبوتر سفيد، مرغ ماهيخوار سفيد را مظهر صلح مى دانند. نمادى از صلح، دوستى و رفاه و فراموش شدن جنگ!
نخستين بار در ژاپن و پس از بمباران هيروشيما و ناكاساكى بود كه دختر بچه 
۱۱ ساله اى در سال۱۹۵۵ به علت قرارگيرى در معرض تشعشعات راديواكتيو به سرطان خون مبتلا شد. او كه Sadakosasaki نام داشت، شنيده بود درست كردن مرغ ماهيخوار با كاغذ و فكر كردن به آرزوها، باعث برآورده شدن آنها مى شود. به همين خاطر شروع به درست كردن مرغهاى كاغذى خود كرد و به سلامت خود و پر شدن دنيا از صلح و دوستى فكر كرد. گرچه هزاران مرغ ماهيخوار درست كرد اما عاقبت در كمتر از يك سال بر اثر بيمارى سرطان جان باخت. خبر اين مرگ تأسف آور به گوش مردم دنيا رسيد و پس از آن سازمانى به نام Sadako (به نام همان دختر) تأسيس شد و شعار و هدف خود را اتحاد كودكان جهان در تلاش براى صلح و دوستى مطرح كردند و مرغ ماهيخوار سفيد نيز سمبل و نماد اين فعاليت شد.
بالا بردن انگشتان و ساختن عدد 
۷ يا حرف V انگليسى با ۲ انگشت
اين حركت كه به نشانه پيروزى در تمام دنيا انجام مى شود، نخستين بار در جنگ جهانى دوم توسط اروپاييان انجام شد و آنها سعى كردند با ساختن حرف 
V با ۲ انگشت به كلمه Victory يعنى پيروزى اشاره كنند و از همان جا بود كه اين علامت در تمام دنيا قابل فهم و به نوعى زبان بين المللى تبديل شد.



تاريخ : شنبه 23 اسفند 1393برچسب:, | 14:27 | نویسنده : مهدی لایموت

المپیاد ادبیات هشتم2(با جواب)

1- بیت زیر از چند جمله تشکیل شده است؟

« خلیل آتشین سخن ، تبر به دوش بت شکن      خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی»

الف) دو                              ب) سه                                ج) چهار                                         د) یک 

2- معنی چند واژه در داخل پرانتز آمده درست است؟ 

 ( درازنا:طول)(مآل اندیش:ثروت دوست) (فروغ: روشنایی) ( سبا:باد خنک) (فرهیختگی: علم آموختگی)( آزادگان: جوانمردان) ( استعمال:آبادانی خواستن)   ( تازش:حمله) ( خامه: قلم) (غزا:جنگ) (پوپک:نوعی گل)

الف)پنج                             ب)شش                               ج)هفت                                          د)هشت

3-  با توجّه به بیت « صبح صادق قدرت کاذب شکست       رشته های دام اهریمن گسست » گزینه­ ی صحیح را انتخاب کنید.

الف) قدرت - رشته ها ( مفعول )                                                        ب) صبح- رشته ها ( نهاد )            

 ج) صادق – اهریمن ( مضافٌ الیه)                                                      د) شکست – گسست ( فعل اسنادی )  

4-- روايت " مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبَّه " با كدام مهارت زندگي ارتباط دارد؟

الف) تفكّر خلّاق                          ب) خود آگاهي                             ج) تصميم گيري                                    د) ارتباط مؤثّر

5- در عبارت زیر ، چند واژه جمع به کار رفته است؟

« پدر بزرگش ، میرزامحمد خان  که خود شاعر سر شناسی در شیراز بود ، نوه اش را با خود به همراه به مجالس شعرا می برد.»

الف) یک                                   ب) دو                                        ج) سه                                                       د) چهار

6-کدام گزینه با«پرستار» هم خانواده است؟

الف)باز پرسی                             ب)بررسی                                 ج)پرستویی                                           د)بت پرست

7-مفهوم کلی کدام بیت با بقیّه فرق دارد؟

الف)یکی را به سر برنهد تاج بخت               یکی را به خاک اندر آرد ز تخت

ب)کلاه سعادت یکی بر سرش                   گلیم شقاوت یکی بر برش 

ج)گلستان کند آتشی بر خلیل                   یکی را بر آتش برد ز آب نیل

د)فرو مانگان را به رحمت قریب                  تضرّع کنان را به دعوت مُجیب

8-در کدام گزینه «مفعول» وجود ندارد؟

الف)دیار مشرق و مغرب به چه گرفتی؟                                     ب)ای وطن ای دل مرا مأوا

ج)هر مملکتی بگرفتم رعیّتش نیازردم                                       د)نام پادشاهان جز به نیکی نبردم

9-در کدام گزینه ترکیب وصفی وجود دارد؟

الف)و ان که حب وطن نداشت به دل/مرده زان خوب تر به باور من                  ب)بیش از آنکه من خوف تبر را نگرانم

ج)رشته های دام اهریمن گسست                                                           د)مهربان و ساده و زیبا نبود

10-در کدام بیت آرایه مشترک وجود ندارد؟

الف)مهر ناموس و زندگانی و دین/عزّت و خاندان و مال و وطن                        ب)حد من نیست ثنایت گفتن/گوهر شکر عطایت سفتن

ج)باد خشم وباد شهوت باد آز/برد آن را که نبود اهل نماز                               د)چو خواهی که یابی ز هر بد رها سر اندر نیاری به دام بلا

11-- بیت زیر ، از کیست؟   " نام نیکو گر بماند ز آدمی             بٍه کزو ماند سرای زر نگار

الف) جامی                                        ب) حافظ                               ج) ایرج میرزا                                  د) سعدی

12- بیت : «به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی است       به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست» به چه مفهومی اشاره دارد؟     

الف) تحمل کردن سختی ها و دشواری ها                                 ب) تنها به فکر خدای بلند مرتبه بود

ج) تسلیم بودن در برابر اراده ی خداوند                                    د) بهره بردن از خوشی های زندگی

13-- در کدام عبارت ، نوع واژه های مشخص شده در پرانتز ، درست نیامده است؟

الف) چند روز پس از آغاز آبله کوبی به امیر خبر دادند( صفت مبهم)       ب) از قضا در همان روز مردی را که طفلش مرده بود ، به نزد او آوردند. ( صفت اشاره)

ج) یک دو سه روزی با ما بساز جانا( صفت شمارشی)                           د) چه بغض ها که در گلو رسوب شد نیامدی (صفت پرسشی)

14-کدام بیت با مفهوم عبارت«الاعمالُ بالنیّات»تناسب دارد؟

الف-شیر حقم نیستم شیر هوا/فعل من بر دین من باشد گوا                 ب)چون درآمد در میان نام خدا/ تیغ را دیدم نهان کردن سزا  

ج)گفت من تیغ از پی حق می زنم/بنده حقّم نه مأمور تنم                    د)در زمان بنداخت شمشیر آن علی کرد او اندر غزایش کاهلی

15-نویسنده کدام اثر نادرست می باشد؟

الف)مثنوی معنوی:مولوی            ب)سرود درد:سلمان هراتی                ج)امیر کبیر:محمود حکیمی        د)هفت اورنگ:جامی

16- در عبارت زیر به ترتیب ، چند مفعول ، متمم و وابسته پیشین به کار رفته است؟ 

  «آن کس که ایران را بشناسد ، خواهد کوشید که در آبادی ، آزادی ، شکوفایی و توانایی ، پیروری و بهروزی آن از تلاش و تکاپویی باز نماند و دریغ نورزد»
الف) یک- پنج- سه                      ب) یک- هفت- دو                         ج) یک- هشت- یک                  د) دو- شش- یک 

17-در بیت« باده ی لعل لبش کز لب من دور مباد/راح روح که و پیمان ده پیمانه ی کیست» کدام نوع جناس به کار رفته است؟

الف)ناقص اختلافی                  ب)ناقص حرکتی                    ج)ناقص افزایشی               د)الف و ج 

18-کدام گزینه با بقیّه فرق دارد؟

الف)تلنبه                              ب)شکمبه                             ج)پنبه                           د)استانبول

19-شعر زیر بیانگر کدام نوع ادبیات است؟

زنهار مگو سخن بجز راست                   هر چند تو را در آن ضررهاست

روزی که نکرده ای در آن کار                   آن روز ز عمر خویش مشمار

الف)حماسی                            ب)اندرزی                                   ج)تعلیمی                            د)ب و ج

20-املای کدام گزینه با توجّه به معنای آن نادرست است؟

الف)حرس:آز                           ب)کاذب:دروغین                           ج)رئوس:رأس ها                   د)شأن:مقام

 



تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 14:32 | نویسنده : مهدی لایموت

آزمون ادبیات هفتم فصل چهارم

1--مفهوم و معنی کامل بیت های زیر را بنویسید.2

- مندیش که دام هست یانه      برمردم چشم دیدن آموز

- گرفتم آن گل وکردم خمیری      خمیری نرم و نیکو چون حریری

۲-معنی لغت های زیر را بنویسید.2

صحن:                                 نصیب:                           محفل:                 رزق:                        عبرت نمودن:                    مکث:                   نیرزد:             ضریح:

3-نقش کلماتی را که زیر آن ها خط کشیده شده بنویسید. 1

-جان ودل سعید با صدای دلنواز قرآن آشنا بود.

-از حرم تا مدرسه راهی نیود

4-زمان فعل های زیر را بنویسید.1

خواهم رفت                                      می نویسد                                        آمدند                                              نشسته بودید       

5-چهار ویژگی فعل های زیر را بنویسید.1

می آیم:1-...................2-..............3-................4.................

شده است:1-..............2-..............3-...............4-................

6-آرایه ی مقابل کدام گزینه نادرست است؟

1-ی مرغک خرد زآشیانه / پرواز کن و پریدن آموز(تشخیص- مراعات نظیر)  2- هرچه کنی کشت همان بدروی / کار بد ونیک چو کوه و صداست (تشبیه تشخیص)

3- نارخندان ،باغ را خندان کند / صحبت مردانت از مردان کند (مراعات نظیر-تکرار) 4- گرفتم آن گل و کردم خمیری /خمیری نرم ونیکوچون حریری(تکرار- تشبیه)

7- مولف اثر در کدام گزینه درست ذکر نشده است؟

1- افسانه: نیما یوشج                        ۲- سبک شناسی: ملک الشعرای بهار

3-مثنوی معنوی:مولوی               ۴-به قول پرستو:پروین اعتصامی

8-فعل کدام گزینه اسنادی نیست؟

1- که تو شیرمردی و من پیرزن                       ۲-بوی در دو گیتی زبد رستگار

3- رام از چه شدی؟                                        ۴- میان شاعره ها تا کنون نظیرش نیست

9-درکدام گزینه مفرد واژه نادرست می باشد؟

1- فواصل : فاصله            ۲-قوافی : قافیه                                    ۳-الحان: لحن                                               ۴-مفاهیم : فهم

10-درکدام گزینه مفعول بیشتری آمده است؟

1- هرچه کنی کشت همان بدروی / کار بد ونیک چو کوه و صداست             2- به جان زنده دلان سعدیا که ملک وجود / نیرزد آن که دلی را زخود بیازاری

3- هجوم فتنه های آسمانی / مرا آموخت علم زندگانی                                 4- شو روز به فکر آب و دانه / هنگام شب آرمیدن آموز

 

 

11- در شعر « یاد بعضی نفرات / رزق روحم شده است » مسند کدام است؟
1-یاد           ۲-بعضی نفرات         ۳- روح       ۴- رزق روح

12- عبارت زیر چند جمله است؟

نیما ناگهان به خود می آید.هنوز گیج وغرق زیبایی شعر است.با دستپاچگی می گوید: ها ؟بله! زیبابود .گمان کنم شاعر آن ویکتور هوگو باشد

1- شش جمله        ۲- هشت جمله       ۳-پنج جمله         ۴- هفت جمله

13- کدام گزینه ترکیب وصفی«موصوف و صفت» می باشد؟

 1-نارخندان                  ۲-اغ ایران                      ۳-روح مردان                               ۴- دست یزدان

14= در کدام گزینه گزاره بر نهاد مقدم شده است؟

1- گرفتم آن گل و کردم خمیری          ۲- آن که جان بخشید و ایمان خاک را

3- رام تو نمی شود زمانه                  ۴-که بیچاره بودی در آغوش من

15- در کدام قالب شعری قافیه های بیت با تعداد ابیات آن یکسان است؟

 1-غزل                            ۲-قطعه                             ۳- قصیده                            ۴- مثنوی

16- املای همه ی گزینه ها درست است به جز گزینه ی ..........

1  - نصیب شدن                     2- گشت و گزار                 3- عطش مطالعه   4- اخلاص و همّت

17- معنای « چمیدن » در کدام گزینه نیامده است ؟  

1- نرم راه رفتن                2 - آهسته راه رفتن                3- با ناز راه رفتن              4- در چمن راه رفتن

18- واژه های کدام گزینه جای خالی را تکمیل می کند ؟

« نامه ممکن است دوستانه یا .................. باشد و یا ممکن است رسمی و .................. باشد . »

1- صمیمی ، شرکتی                   2- برادرانه ، شرکتی        3- عاطفی ، اداری      4- خانوادگی ، اداری